Estructura organitzativa
L'estructura organitzativa de Mercabarna està constituïda per:
- L'estructura de decisió.
- L'estructura de gestió.
- L’estructura de control.
L'estructura de decisió o de govern
- La Junta General d'Accionistes: Constituïda pels accionistes de la societat és el màxim òrgan de govern de la societat. Les Juntes poden ser Ordinàries o Extraordinàries, la Junta Ordinària és reuneix dins dels sis primers mesos de cada exercici per censurar la gestió social, aprovar els comptes de l'exercici anterior i resoldre l'aplicació del resultat, la Junta Extraordinària és reuneix sempre que es consideri convenient pels interessos socials.
- El Consell d'Administració: La Societat és administrada i regida pel Consell d'Administració que assumeix la representació social i té plenitud de facultats. Actualment està format per 17 consellers que representen proporcionalment als accionistes. Es reuneix sempre que és convocat pel President, com a mínim quatre vegades a l'any, o quan ho sol·licitin les dues cinquenes parts dels Consellers, sense necessitat de cap altre requisit especial.
- La Comissió Executiva: L'anomena el Consell entre els seus membres, està integrada per 5 consellers i es convoca, sempre que hi ha temes a tractar o decidir, que no siguin competència exclusiva de la Junta o del Consell.
- El president del Consell: Té la consideració de President de la societat i li correspon vetllar pel compliment dels acords del Consell al que representa amb els més amplis poders socials.
L'estructura de gestió
Encapçalada pel Director General com a màxim directiu, és l'estructura interna de la societat, integrada per persones especialitzades en les diferents àrees d'activitat d'aquesta.
- La Direcció General: Ostenta les facultats que li confereix el Consell d'Administració i és el responsable de liderar i dirigir tota l'estructura de gestió.
- Comitè de Direcció: El Comitè de Direcció és l'òrgan estratègic de la companyia i ha de vetllar perquè els objectius fixats es duguin a terme respectant els principis organitzatius i garantint el seu propòsit. Està format pel Director General i les diferents Direccions. Les seves funcions principals són fer seguiment de l'activitat a partir de la informació de cada Direcció i dels indicadors de seguiment definits així com identificar les noves oportunitats que es derivin dels àmbits estratègics. La seva periodicitat és setmanal.
L'estructura de control
- Òrgan de Supervisió de Compliment: constituït per les persones de la Comissió Executiva del Consell d’Administració i per la Direcció de Serveis Jurídics de Mercabarna. Aquest òrgan ha estat designat pel Consell d’Administració amb la funció de promoure la implementació del Sistema de Prevenció de Riscos Penals, el seguiment de l’aplicació de les mesures i la ratificació de documents en matèria de compliment normatiu.
- Unitat de Riscos i Compliment: constituïda per la Direcció de Serveis Jurídics i pel Tècnic de Compliance i Protecció de Dades de Mercabarna. Aquest òrgan ha estat designat pel Consell d’Administració per exercir la funció de compliment normatiu i gestionar directament el Sistema de Prevenció de Riscos Penals.
Organització interna
L'estructura interna respon a la voluntat de facilitar un funcionament que fomenti una organització:
- Oberta: S’anirà adequant a les necessitats de l’organització i de l’entorn.
- Àgil i flexible: Una estructura més plana permet donar més agilitat en la presa de decisions i modificar-la si s’hi escau.
- Integradora: Equip alineat amb uns objectius comuns.
- Orientada al servei i a la millora continuada: Reorientar el model de servei ofert i tenir una alta adaptabilitat als canvis.
Encapçalada per la Direcció General, l'organització s'estructura en diferents àrees:
- Sostenibilitat, Estratègia i Innovació: Liderar i impulsar les estratègies de sostenibilitat, tant en l’àmbit mediambental com social, assegurant el seu equilibri amb la sostenibilitat econòmica de l’empresa. Identificar i aprofitar les oportunitats que ofereix l’entorn, ja sigui en mercats amb alt potencial, ampliació territorial o bé en el desenvolupament de nous projectes i/o serveis, des d’una perspectiva lligada a la innovació. Impulsar la transformació digital d’acord amb les necessitats actuals i futures de l’organització.
- Infraestructures, Energia i Economia circular: Dirigir i coordinar, sota els criteris de qualitat i sosteniblitat, els departaments d’infraestructures, energia i medi ambient que garanteixin una eficiència i millora dels espais.
- Serveis Jurídics: Establir les directrius necessàries en termes d'informació i assessorament per donar resposta a tots els temes relacionats amb l'aplicació de normatives, lleis i reglaments garantint la transparència i l'eficiència en la gestió.
- Màrqueting i Relacions Institucionals: Definir l'estratègia global de màrqueting alineant-la amb el propòsit de l’organització, desenvolupant els canals i els continguts de la comunicació de Mercabarna i reforçar les relacions institucionals, així com les organitzacions de la Unitat Alimentària. Garantir la seguretat del conjunt de la infraestructura i els usuaris del recinte.
- Desenvolupament Comercial: Liderar el Pla comercial lligat a l'estratègia global definida. Assegurar el funcionament i la gestió de l’activitat pròpia dels mercats. Identificar les necessitats dels operadors (mercats i ZAC).
- Finances: Garantir el desenvolupament econòmic, financer i administratiu en el marc de l'Estratègia global i aplicar noves eines i estructures financeres per tal de fer front a les noves oportunitats de negoci vinculades als nous projectes estratègics.
- Organització, Persones i Cultura: Impulsar el canvi i la transformació cultural de l'organització per assolir l'estratègia definida des d'una política de persones inclusiva, conciliadora, igualitaria i equitativa. Fomentar la formació assessorament i inserció de persones en l’àmbit laboral dotant del talent necessari a les empreses de la Unitat Alimentaria.
- Alimentació Sostenible: Implicar i reforçar el paper de Mercabarna per tal d’aconseguir que sigui el garant públic de la pagesia ecològica i de proximitat. Dinamitzar i catalitzar l’ecositema d’actors (productors, majoristes, minorites, logística, indústria agroalimentària) i connectar la pagesia ecològica i de proximitat amb noves propostes de valor innovadores de transformació, comercialització i distribució.
Darrera actualització: Juliol 2025