Joan Martí: "No hi ha sectors en crisi ni d'èxit, sinó estratègies guanyadores o obsoletes a tots els sectors"

Entrevista a Joan Martí, gerent de Dinamització de Clústers d'ACC1Ó

Expliqui’ns què és un clúster.
És un conjunt d’empreses d’un mateix negoci que comparteixen reptes estratègics. I, sobretot, és un instrument que serveix per detectar i implementar estratègies guanyadores.

I això serveix per a...
En un entorn que canvia constantment, el clúster és un focus que ajuda a veure les tendències a seguir i a fer projectes que permetin a les empreses ser més competitives.

Amb l’Associació Clúster Alimentari de Barcelona estan dinamitzant el clúster foodservice. Per què aquest sector? 
Apostem per sectors amb massa crítica a Catalunya. No ens movem per modes. Treballem amb allò que tenim perquè no hi ha sectors d’èxit ni en crisi, sinó estratègies guanyadores o obsoletes en cada sector. En el foodservice català hem detectat que hi ha unes 450 firmes amb una facturació d’uns 4 mil milions d’euros. Per tant, és un clúster molt potent i amb oportunitats per créixer.

I ara quines passes s’han de seguir?
ACC1Ó i l’Observatori de Prospectiva Industrial vam fer un diagnòstic del sector foodservice. Paral·lelament, l’Associació Clúster Alimentari també en va fer un dins del Pla Estratègic del Clúster d’Empreses d’Alimentació. Veient que els dos estudis compartien els principals reptes de futur vam unir esforços. El resultat és el diagnòstic que es va presentar en una jornada a Mercabarna. En els propers mesos es faran conferències, tallers i taules rodones a Mercabarna per reflexionar sobre els reptes detectats: logística, desenvolupament de producte o màrqueting.

I després?
La idea és que les pròpies empreses proposin projectes a desenvolupar. Cada firma, segons els seus interessos i possibilitats, s’apuntarà a uns o d’altres.

De quin tipus de projectes parlem?
Cada clúster requereix unes actuacions depenent dels seus reptes. No obstant, podem encabir-los en dues caixes: innovació i internacionalització. També es poden fer iniciatives en formació, creació de plataformes de compra, projectes d’R+D, etc. En el foodservice, en la primera presentació feta a Mercabarna, vam detectar interès en desenvolupament de productes, logística compartida o realització d’estudis del sector.

Els projectes són perquè les empreses els facin soles o acompanyades?
L’objectiu del clúster no és que les empreses cooperin. La idea és que implementin estratègies d’èxit i això es pot fer individualment o col·lectiva. Un exemple: vull saber les oportunitats de negoci en el mercat foodservice de Brasil, però no puc pagar un estudi d’aquest sector tot sol. És possible que en el clúster hi hagi d’altres empreses interessades. Per tant, podem cooperar per fer l’estudi, tot i que després jo m’obri camí en aquest mercat tot sol. 

Com aconseguim que empreses competidores cooperin?
La competència s’ha de veure sota el prisma actual. Potser el teu competidor més fort ja no el tens al costat de casa, sinó que està a 12.000 quilòmetres! El que fa que empreses d’un sector cooperin són els projectes interessants.

Quin rol han de tenir les empreses dins del clúster?
Són les protagonistes. I s’han d’implicar, amb temps i recursos, ja que tot el que es fa en el clúster és perquè vagi directament al seu compte de resultats.

I quin és el paper de l’Associació Clúster Alimentari de Barcelona, Mercabarna i ACC1Ó?
R- Som companys de viatge de les empreses. Podem cooperar co-finançant alguns projectes, però la nostra feina principal és ajudar les empreses a detectar les estratègies de futur i a visualitzar nous models de negoci. Per acompanyar-les en aquest procés, disposem d’uns clústers mànagers, una persona d’ACC1Ó i una de Mercabarna, que ajudaran les firmes a estructurar els projectes.

Joan Martí, gerent de Dinamització de Clústers d'ACC1Ó