Mecanismes per garantir les bones pràctiques en les operacions comercials

El passat 26 de maig, una seixantena d’empresaris del sector hortofructícola de la Unitat Alimentària van assistir a la jornada “Nous controls per millorar el funcionament de la cadena alimentària”, organitzada per Mercabarna i el Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses (AGEM), amb la col·laboració del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.

L’acte, presidit pel director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila; el director general de Mercabarna, Josep Tejedo; i el president d’AGEM, Jaume Flores, va servir per explicar i donar a conèixer els avantatges de dues iniciatives, de diferent caire, encaminades a millorar les transaccions i relacions entre els diferents actors que intervenen en la cadena de comercialització d’aliments.

Un codi de compromisos impulsat pel sector privat

Una d’aquestes iniciatives és el Codi de Bones Pràctiques Comercials. Una taula de treball, creada al juliol de 2011, on estan adherides una vintena d’empreses i entitats que representen tota la cadena alimentària, entre les quals hi ha, des dels seus inicis, Mercabarna i AGEM. Tal i com va explicar la subdirectora general d’Indústries i Qualitat Agroalimentàries, Mireia Medina, tot i que la Generalitat promou aquest instrument, són els integrants del Codi, majoritàriament del sector privat, els que defineixen els acords i les accions a dur a terme per introduir millores, principalment, en les pràctiques comercials, la informació que es dóna als consumidors, l'eficiència i el desenvolupament tecnològic o la comercialització, el creixement i l’orientació al mercat, entre d’altres.

Llei estatal per vigilar les relacions entre els operadors

L’altra iniciativa presentada a la jornada va ser la Llei 12/2013 de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària, impulsada pel Govern Central a través de l’Agencia de lnformación y Control Alimentario (AICA). Segons va exposar el director d’aquesta agència, José Miguel Herrero, aquesta normativa s’ha creat per vigilar les relacions entre els agents de la cadena i reduir-ne els desequilibris, mitjançant l’establiment de contractes entre els operadors o amb la realització de controls per evitar les pràctiques abusives, entre d’altres mesures que poden ser motiu de sanció si s’incompleixen.

Una seixantena d'empresaris del sector de fruites i hortalisses van assistir a la jornada