Leandre Serra: "Els preus baixaran o es mantindran respecte el Nadal passat"

Com es presenta aquesta campanya de Nadal per al sector majorista del peix? 
La nostra previsió és que les vendes pujaran al voltant d’un 5%. Però, la facturació en general serà inferior respecte l’anterior campanya de Nadal, ja que, seguint amb la tònica dels darrers anys, ens estem ajustant molt en els preus.

Això significa que els preus dels productes típics d’aquestes Festes aniran a la baixa?
En línies generals, es mantindran o baixaran, però depèn de cada producte. Pel que fa al peix, per exemple, el lluç actualment està a preus de fa 15 anys, mentre que d’altres espècies com el besuc, el llobarro o el salmó han baixat entre el 15 i el 30%. Quant al marisc, el llagostí, la llagosta o la cabra de mar baixaran de preu en relació al Nadal passat, i la gamba vermella es mantindrà. En canvi, hi ha d’altres espècies com el rap, l’escamarlà o l’ostra gallega pujaran perquè hi ha manca d’aquests productes.

I, s’estan imposant nous productes?
Sí, el llamàntol ha guanyat pes pels seus preus competitius. I, pel que fa al peix, tenim el llobarro, l’orada o el turbot, que eren productes més elitistes i que, gràcies a l’aqüicultura, s’estan popularitzant.

Arran de la crisi, percep que els consumidors han canviat els hàbits de compra?
Segurament, sí que hi ha un canvi d’hàbits, en la línia d’una de les recomanacions que nosaltres donem cada any: fer mercat. És a dir, que la gent miri que està millor de preu i compri en funció d’això. Per exemple, si aquest Nadal l’escamarlà va més car, val la pena optar per d’altres productes que tinguin un preu més econòmic.

Leandre Serra, president del Gremi de Consignataris Majoristes de Peix i Marisc, Fresc i Congelat, de Barcelona i província (GMP)