El Banc dels Aliments augmenta la presència a Mercabarna

La crisi econòmica segueix sense donar treva. Dia rere dia, creix progressivament el nombre de famílies que viuen sota el llindar de la pobresa, és a dir, que subsisteixen al mes amb uns ingressos inferiors als 460€. Segons les dades que publica la Fundació Banc dels Aliments en la seva Memòria de 2010, actualment un 20% dels ciutadans de Catalunya (cosa que equival a més d’un milió i mig de persones) es troba en aquesta duríssima situació, en la qual afrontar les despeses immobiliàries i posar un plat a taula és pràcticament incompatible.

Sens dubte, entitats benèfiques com el Banc dels Aliments -fundació sense ànim de lucre que rep excedents alimentaris i els fa arribar a entitats que atenen persones necessitades de Barcelona– són les que més estan notant les greus afectacions socials que està tenint aquesta crisi econòmica. Primer, ho han notat en el volum de beneficiaris. El 2008, quan la crisi encara estava a les beceroles, els aliments (no comercialitzables però sí consumibles) recaptats pel Banc es van repartir entre 57.000 persones necessitades. Actualment, aquesta xifra s’ha enfilat a 103.925 persones.

I, en segon lloc, han notat que, des de l’esclat de la crisi, hi ha un col·lectiu de beneficiaris d’aquests aliments que ha augmentat més que els altres. Fins ara les famílies d’origen immigrant eren les principals receptores i, actualment, cada cop més es troben amb famílies autòctones o parelles joves, colpejades per l’atur, que necessiten destinar tot el seu pressupost per alimentació a pagar el lloguer o la hipoteca.

Amb tot això, no és d’estranyar que el Banc dels Aliments estigui esmerçant els seus esforços en aconseguir la màxima col·laboració per part de les empreses de l’àmbit alimentari. I, en el seu punt de mira està Mercabarna. Aquesta entitat benèfica voldria que les donacions que fan les companyies d’aquest polígon alimentari no paressin de créixer.

“Mercabarna és un lloc de gran valor, per la quantitat de potencials donants que hi ha com pel tipus de producte que donen, ja que els aliments frescos són difícils d’aconseguir i són bàsics per a la dieta de qualsevol persona”, afirma el president del Banc dels Aliments, Antoni Sansalvadó.

Després d’un estancament en les donacions i per donar resposta a l’augment de persones necessitades, el Banc dels Aliments, Mercabarna i el Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses van fer, el 2009, una gran campanya per incrementar les donacions de producte fresc. L’èxit de l’acció es va traduir en un ascens important de les aportacions durant aquell any. I, el Banc no vol que aquell efecte es dilueixi.

Durant el 2010, les donacions es van mantenir en un bon nivell, malgrat que es van reduir en un 16% respecte l’any anterior. On es va notar més aquesta reducció és en el cas del peix. Com explica l’empresari Joan Videla, que coordina les donacions de les companyies del Mercat Central del Peix, en el cas del peix resulta molt difícil mantenir “un volum de donacions constants” ja que és un producte “versàtil i sense una producció definida”. Tot i això, destaca la tasca que es realitza des del Gremi de Majoristes del Peix (GMP) i Frimercat per recordar periòdicament als majoristes la necessitat de fer aportacions al Banc.

Nova oficina a Mercabarna
Des de fa quasi 10 anys, el Banc disposa d’un magatzem amb càmeres frigorífiques, cedit per Mercabarna, dins del polígon alimentari, on es fa la recepció de les donacions i la recollida per part de les entitats socials. Ara, a aquesta instal·lació se li sumarà una nova oficina, ubicada a la 2a planta de l’edifici de Bancs i Caixes, al despatx número 94a. Segons Sansalvadó, amb aquest local “enfortirem la nostra presència a Mercabarna i tindrem més flexibilitat i proximitat per visitar les empreses, tant les que ja són donants com aquelles que són potencials donants. Serem encara més visibles”.

Al capdavant de l’oficina, que obrirà de dimarts a dijous, de 10 a 13h, estaran els voluntaris Albert Ubia i Carlos Lázaro. Ubia és un bon coneixedor d’aquest polígon alimentari, ja que va estar vinculat durant 29 anys a Mercabarna, 21 dels quals com a responsable de l’Àrea de Formació. Prou conegut en el recinte, sobretot en el Mercat Central de Fruites i Hortalisses, ho és també el nou voluntari que s’incorpora a l’equip de Mercabarna del Banc dels Aliments. Es tracta de Blas Ibáñez, empresari majorista –ja jubilat– de la firma Frutas Ibáñez. Tots ells treballaran in situ amb l’objectiu d’arribar al màxim d’empreses, tant dels Mercats com de la Zona d’Activitats Complementàries.

S’amplia l’horari del magatzem
En aquesta línia d’augmentar la presència al recinte, el Banc dels Aliments ha decidit obrir durant més hores el magatzem de Mercabarna. “Aquesta mesura respon a una petició dels empresaris, així aprofitarem millor els seus horaris de treball i optimitzarem els dies en els qual és més probable que tinguin excedents”, explica Carlos Lázaro. Fins ara, l’horari del magatzem era de dilluns a divendres, de 14 a 17h. Amb l’ampliació, els divendres s’obrirà una hora més, fins les 18h, mentre que els dilluns s’obrirà també pel matí, de 9 a 11h.

A més, davant la bona experiència de l’any passat, el Banc tornarà a obrir el magatzem a l’agost, amb l’objectiu d’aprofitar tots aquells productes que no tenen sortida comercial pel tancament dels comerços. S’obrirà els dilluns i divendres, de 12 a 17h.

L’equip del Banc dels Aliments a Mercabarna

Albert Ubia
"Gràcies a la nova oficina encetarem un nou projecte. Iniciarem contactes amb les empreses ubicades a la Zona d’Activitats Complementàries (ZAC) per aconseguir que també ens facin donacions"

Carlos Lázaro
"Aprofitarem les visites a la ZAC per anar per les parades del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i recordar-los que ens poden donar productes. També animarem les persones que treballen a Mercabarna a fer-se voluntaris del Banc".

Interior del magatzem que el Banc dels Aliments té a Mercabarna
El Banc dels Aliments col·labora amb 308 entitats que atenen prop de 104.000 persones