Lluís Vilagran: "El florista ha de conviure amb el Mercat"

Entrevista a Lluís Vilagran, president del Gremi de Floristes de Catalunya

Des del Gremi, com valoreu aquest primer any i mig en el nou Mercat?
Molt positivament. Hem guanyat en amplitud i comoditat a l’hora de fer les compres, en places d’aparcament i en oferta, sobretot en planta i complements. Fins i tot, des del Gremi hem apostat per ubicar aquí la nostra seu i, així, estar més a prop dels nostres agremiats.

Què en pensen dels serveis que ofereixen els majoristes?
Crec que són suficients. Tot i això, el florista és cada vegada més còmode i demanda serveis com el transport a domicili o la compra per Internet. Això està bé com a complement, però penso que el florista ha de venir al Mercat, conviure amb ell, veure en viu el producte que compra. Això no s’ha de perdre, perquè si tots deixem de venir a comprar als Mercats, aquests moriran i, si això passa, els floristes anirem al darrere.

Creu que és positiu l’horari actual del Mercat?
Sincerament, crec que és massa ampli. El florista segueix venint a l’hora de sempre, a primera hora del matí. Venir a partir de les 10h només ho poden fer les floristeries grans, amb personal, però la gran majoria, que tenen una estructura més petita, no s’ho poden permetre.

Han canviat molt els floristes en el darrers anys?
Molt! Abans els floristes érem més autodidactes, ara tenim un col·lectiu més professionalitzat, amb persones molt preparades, escoles de formació, etc. I, la forma de comprar també ha evolucionat. Fa uns anys, es comprava més quantitat. Avui, en canvi, a Catalunya tenim entre 2.000 i 2.500 floristeries, el doble de fa vint anys, i la gran varietat d’oferta ha fet que el florista treballi més al dia, comprant en funció de les necessitats de cada moment.

I la crisi. Com els està afectant? 
S’està notant molt. El consumidor prescindeix de tots aquells productes que no són de primera necessitat, i aquest és el cas de la flor i planta. A això hem de sumar que estem en un país on el consum de flors i plantes és dels més baixos d’Europa. Aquí encara tenim poca tradició de comprar flors per a casa i només en comprem per a ocasions concretes.

Això està fent que es tanquin floristeries?
Jo sempre dic que les floristeries que han tancat per la crisi són les que ja anaven malament. Són aquelles regentades per gent que no és professional del sector, sense formació i que, per tant, són incapaços de donar valor afegit al producte. I el consumidor cada vegada és més exigent i no compra qualsevol cosa.

Per tant, iniciatives com les demostracions florals que es fan a Mercabarna-flor les veieu amb bons ulls?
Tot el que suposi donar més formació i noves idees és molt positiu. I crec que els floristes haurien de participar més en aquests tipus d’actes.

Què es pot fer per incrementar el consum de flor i planta entre els ciutadans?
S’hauria de començar fent pedagogia d’aquests productes a les escoles i apropar als nens les diferents varietats de flors i plantes, la forma de cuidar-les, etc. En aquest sentit, per sort, ja es comença a notar un canvi de tendència entre la gent jove. Són més consumidors, però hauríem d’aconseguir com a mínim que la flor i la planta siguin productes de consum setmanal, tal i com passa al nord d’Europa.

Com veu el futur?
El veig molt bé. Estem en un negoci amb molt de futur, perquè si en té a la resta d’Europa, aquí per què no? Estic convençut que quan passi la crisi tornarem a agafar el fil i, en els propers 5 anys, el sector creixerà.

Lluís Vilagran, president del Gremi de Floristes de Catalunya