Jaume Mateu: “En dos mesos tindrem a punt el Mercat Virtual”

Entrevista a Jaume Mateu, president de l’Associació d’Empresaris Majoristes de Mercabarna-flor (AEM)

Com valora el seu primer any al capdavant de l’AEM?
Ha estat un any complicat, sobretot per la incidència que està tenint sobre les empreses la crisi econòmica. Els clients ens compren menys quantitat i, a sobre, tenim més despeses pel fet de disposar de més espai en el nou Mercat. Amb tot això es fa difícil tirar endavant.

S’han perdut clients arran de la crisi?
La bona notícia és que no hem perdut clients, mantenim els que ja teníem, però aquests clients tenen menys capacitat de compra. De totes maneres, confio que el sector és recuperarà i, quan passi la crisi, tornarem, com a mínim, als volums de venda anteriors.

En aquest període difícil, què s’està fent per dinamitzar el sector?
Juntament amb Mercabarna, organitzem demostracions florals periòdiques per recordar que estem vius i amb ganes de fer coses. Intentem renovar les il·lusions dels nostres clients, que també ho estan passant malament, oferint-los noves idees per fer treballs atractius i econòmics i reactivar, així, el consum.

La venda online és un altre camí que voleu encetar...
Sí, abans de dos mesos tindrem a punt el mercat virtual, una plataforma per vendre els nostres productes a través d’Internet que ens permetrà arribar a més clients de Catalunya i, potser més endavant, a compradors de la resta d’Espanya i d’Europa. És un projecte complex, ja que hem d’unificar conceptes com la facturació o el transport i no és gens fàcil, tenint en compte que som empreses privades i cadascú té la seva forma de funcionar.

Parlant de serveis, què creu que han de millorar els majoristes en aquest àmbit?
Tinc la sensació que si parles amb floristes sempre et diran que falten serveis. Però, malgrat que tot és millorable, crec que els majoristes estem intentant donar els màxims serveis. Tenim una bona oferta de productes, hem ampliat l’horari del Mercat... I, per exemple, si el tema del transport conjunt per portar els productes al domicili del client funciona per al mercat virtual, podem plantejar-nos, en un futur, aplicar-ho també en el Mercat.

Amb el nou Mercat es va fer una aposta important per ampliar l’horari. Com està funcionant?
Actualment, l’horari de dimarts a divendres és de 6 a 16h, però el problema és que molt poques empreses el compleixen. En canvi, en l’horari tradicional, a primera hora de 6 a 10h, hi som tots. La qüestió és que no podem obligar als majoristes a fer tot l’horari, perquè alguns no poden per la seva estructura de negoci, perquè tenen d’altres punts de venda... Però, evidentment, l’ideal seria que tots el complíssim.

Aquest horari es va fer pensant en captar un nou tipus de client, ha estat així?
Sí, hi ha més compradors de sectors com la decoració, la restauració, etc. que venen a partir de les 10h. És un client que no compra grans volums de flor i planta i més aviat gasta en complements.

Ja porteu un any i mig en el nou Mercat, com valoreu la instal·lació?
Sincerament, semblava que el nou Mercat havia de ser el punt d’inflexió per al sector majorista, però la crisi ha frenat aquestes expectatives. De totes maneres, ara tenim un Mercat que funciona molt bé. Hem millorat molt la forma de treballar, cadascú amb les condicions específiques per comercialitzar el seu producte, cosa que ens dóna molta facilitat a l’hora de vendre.

Com veu el Mercat en el futur?
Tindrem un Mercat més professionalitzat, amb empreses més grans, amb més serveis, més especialitzades i més preparades per atendre les necessitats d’un client que funciona molt al dia.