Les empreses de Mercabarna cultiven nous negocis a Fruit Attraction

Espanya és el principal país exportador de fruites i hortalisses del món (al 2008 es van exportar 9,4 milions de tones d’aquests productes) i un dels principals països productors d’Europa, juntament amb França i Itàlia.

Tenint en compte aquestes dades, es feia molt difícil d’entendre perquè Espanya no comptava amb una fira de referència del sector hortofructícola. Per això, Ifema i FEPEX (Federación Española de Productores y Exportadores de Frutas i Hortalizas) van decidir posar fil a l’agulla organitzant Fruit Attraction, una plataforma de trobada i de negocis per al sector que, en la seva primera edició, ha superat totes les expectatives. Més de 350 empreses han participat com a expositors i l’han visitat prop de 13.000 professionals. “No esperàvem que en la primera edició la fira complís tots els objectius marcats. Hem aconseguit crear un punt de trobada on els participants han tingut l’oportunitat de generar contactes comercials amb tot el canal de distribució”, explicava el director comercial de la fira, Raúl Calleja.

Conscients de la importància d’estar i donar suport aquest certamen, Mercabarna, AGEM i set empreses del sector hortofructícola d’aquest polígon alimentari (Central Dica, Cultivar, Frutas Escandell, Gavà Grup, Grupo Diego Martínez, Hermanos Fernández López i Laumont) van decidir participar-hi conjuntament. Així, van compartir una illa, ubicada dins de l’espai de Catalunya-Prodeca, on cada firma disposava d’un estand propi per presentar els seus productes i serveis.

“Les fires que es feien fins ara en el sector estaven molt apagades. Per això, era necessari un esdeveniment d’aquestes característiques, que suposés un nou repte per a tots els professionals. I, a nosaltres sempre ens ha agradat estar en aquells actes que ajuden a impulsar el sector”, assegurava Lorenzo Carrasco, director general del Grup LC. Per a Joan Llonch, gerent de Gavà Grup, “Espanya ja no tenia fires en condicions i el mercat nacional requeria un punt de trobada on poder parlar de temes d’interès per al sector, intercanviar opinions o veure clients i proveïdors”.

Noves oportunitats de negoci
La fira van ser tres dies d’activitat molt intensos per a les empreses de Mercabarna. I és que, al final, aquest certamen va ser un excel•lent lloc per contactar amb d’altres professionals del sector. Així ho expressava Sandra Sitjar, directora de Màrqueting de Cultivar, que afirmava que la fira havia esdevingut un “bon punt de trobada de clients i proveïdors, bàsicament d’àmbit nacional”.

Per a l’empresa Frutas Escandell, Fruit Attraction era la seva primera participació en una fira, una oportunitat que no van desaprofitar. “Per a nosaltres ha estat sobretot un lloc de contactes. De fet ara ja estem treballant amb algunes possibilitats de negoci que ens van sorgir a Fruit Attraction. També ens va servir per trobar-nos amb proveïdors que tenim a la zona de Llevant i Andalusia, així que m’he estalviat alguns viatges!”, explicava Vicenç Escandell, administrador de l’empresa. L’opinió d’Escandell podria resumir ben bé el sentir general dels expositors recollit pels organitzadors un cop acabada la fira.

Així en paraules de Calleja, “alguns participants ens han manifestat que han fet en dos dies el que habitualment trigarien en fer sis o set setmanes i amb un cost més elevat. I aquest ha estat el principal valor afegit de la fira: oferir temps, agenda i màxima rendibilitat”.

Una qüestió d’imatge
Més enllà dels aspectes purament comercials, Fruit Attraction també va ser un aparador immillorable per vendre un ‘producte’ que no passa directament per caixa però que és, potser, igual d’important: la imatge d’empresa. En aquest sentit s’expressava el gerent de Laumont, Josep Maria Serentill, que assegurava que la fira els ha servit, sobretot, per donar-se a conèixer i oferir una bona imatge de la firma. El mateix opinava Joana Martínez, responsable de compres en origen de Diego Martínez, “encara que no facis molts negocis o contactes, les fires et permeten vendre imatge, fer-te conegut”.

Termòmetre del sector
Paral·lelament a la celebració de Fruit Attraction també es van organitzar unes jornades tècniques que van servir per prendre el pols al sector hortofructícola nacional. Experts de l’administració, el món empresarial i del sector en general van analitzar temes d’interès com la resposta del sector davant la crisi econòmica, la legislació europea en fitosanitaris o els nous models d’explotació agrícola, entre d’altres.

En aquest marc, Mercabarna, a través del director de Mercats i Promoció, Joaquim Ros, va oferir la conferència, “La importància del valor afegit i el servei en el comerç hortofructícola internacional”, on es va explicar l’evolució de Mercabarna i com s’ha anat adaptant a las necessitats dels clients i als canvis dels hàbits de consum.

Un enfocament més internacional
Segons l’organització, el 12% dels visitants de la fira procedien de fora d’Espanya, majoritàriament de França, Itàlia i Portugal. Una presència escassa que, per a les empreses de Mercabarna, s’hauria de resoldre en properes edicions. “Creiem que s’ha de fer una major difusió internacional d’aquest certamen per fer-lo més atractiu als operadors del nostre entorn europeu, inclosos l’Europa de l’Est i el nord d’Àfrica”, apostava Luís Fernández, director general de Hermanos Fernández López.

Des de l’organització de la fira també s’admeten absències importants. En paraules del seu director comercial, “els reptes per a la propera edició passen per convèncer a empresaris espanyols que no hi han estat, desenvolupar zones geogràfiques que no han tingut suficient representativitat i ampliar l’espectre del visitant internacional cap a nous mercats amb gran potencial importador”.

Encara no s’ha anunciat la data concreta, però tot apunta que hi haurà una segona edició de Fruit Attraction, en la qual, tal i com han manifestat les empreses de Mercabarna, apostaran per tornar a repetir la seva participació.