Miquel Pastor: “Gràcies a la crisi ens hem tornat més competitius”

Entrevista a Miquel Pastor, president del Grup Cutting’s

Com va sobrevenir-vos la crisi?
La crisi ens va arribar per boca dels nostres clients, els professionals de la restauració, que van començar a fer-nos saber que tenien dificultats, i a presentar-nos problemes nous. Ja no ens demanaven que la pinya estigués tallada d’una forma determinada o que els féssim els pebrots en daus en envasos més petits, sinó que parlaven de pèrdua de vendes; i volien que els milloréssim preus...

Com vau afrontar aquesta nova situació?
En veure el neguit dels clients vam entendre que la paraula crisi actua com una malaltia contagiosa que afecta moralment, així que vam decidir no deixar-la passar de la porta i continuar treballant normalment, amb un objectiu clar: oferir als nostres clients solucions als problemes que els planteja aquesta situació econòmica.

Quines mesures vau posar en marxa?
Teníem clar que havíem de trobar una resposta estratègica a les necessitats dels clients, i replantejar els nostres objectius. A partir d’aquí, vam revisar i millorar tots i cadascun dels processos de l’empresa, amb l’objectiu immediat de ser més eficients i reduir costos.

Aleshores, heu posat l’accent en el funcionament intern de l’empresa...
Sí, perquè això repercuteix directament al nostre client. Gràcies a canvis en el nostre sistema de producció som més flexibles, podem adaptar-nos millor a una major o menor demanda dels clients, i també podem respondre ràpidament a les seves necessitats. Per exemple, el nou sistema de facturació electrònica ens estalvia temps a tots. I com que no fem servir paper a les comandes, també hem abaratit costos.

Els projectes que teníeu en marxa abans de la crisi, els esteu tirant endavant igualment?
No hem aturat cap projecte ni hem fet cap marxa enrere, però sí que hem replantejat els projectes a prioritzar. Simplement hem reduït gas en alguns projectes per potenciar-ne uns altres de més interessants en moments de crisi, que són tots aquells que ens permeten abaratir costos sense disminuir la qualitat del producte i donant millor servei des de ja. Així ens guanyem la confiança del restaurador i ens beneficiem del boca-orella.

I aquesta estratègia, està donant bons resultats?
I tant. Fins i tot hem aconseguit nous clients. Qualsevol empresari, quan busca solucions a problemes concrets, es belluga, i les nostres fruites i hortalisses de quarta gamma s’han convertit en una bona solució a la necessitat d’abaratiment de costos que tota empresa del canal Horeco té en aquests moments.

Aquí feu valer la dita que moment de crisi és també moment d’oportunitats...
Fins a extrems que no ens imaginàvem. Nosaltres som una empresa orientada 100% al canal Horeca, i des del 2002 vam començar a repensar els nostres productes i serveis per readaptar-los a les necessitats de cada client. Per això la crisi no ens ha enxampat fora de joc, sinó amb unes solucions definides i un know how enfocat als clients molt avançat, de forma que hem pogut créixer fins i tot en temps de crisi.

Quan l’economia remunti, Cutting’s serà una empresa millor posicionada, més forta?
Això pensem. D’una banda, quan vénen maldades sempre hi ha una part de la competència que es queda en el camí, i qui resisteix en surt enfortit. Però a més ens hem tornat més competitius, perquè la crisi ens ha ensenyat a resoldre millor les necessitats dels nostres clients.

Per acabar, quina és la clau per continuar creixent en temps de crisi?
Per afrontar una crisi amb garanties, és fonamental que l’empresa tingui els deures fets, perquè resoldre problemes que no s’hagin atès abans és molt més complicat en temps de crisi. Ara, si una empresa està al dia i té una bona estratègia de futur, està tan preparada per créixer en moments d’eufòria com per afrontar moments difícils.