Anna Hernández: “Invertir en formació no és una despesa sinó un benefici per a l’empresa"

Entrevista a Anna Hernández, responsable de Recursos Humans de Punt Fresc

La formació és un aspecte molt important dins la seva empresa. Des de quan?
A mesura que es van anar incorporant noves botigues a la xarxa de comerços Punt Fresc, vam veure la necessitat d’apostar per la formació, com la millor manera d’unificar conceptes, criteris, valors i objectius entre tots els treballadors de les nostres botigues.

Quin tipus de cursos feu per a aquests treballadors?
Per una banda, fem un curs de cap de botiga, que és específic per als encarregats dels establiments i on es marquen les responsabilitats que han de desenvolupar aquestes persones. Per l’altra, també, fem un curs de dependent de botiga de Punt Fresc, en el qual treballem aspectes com els valors de l’empresa o la presència i el tracte amb els clients.

És un curs per a les persones que s’incorporen a l’empresa, no?
No, els cursos s’adrecen tant a les persones noves que entren a l’empresa com per als treballadors que porten temps amb nosaltres i s’han de ‘reciclar’.

Què aporta aquesta formació als treballadors?
És un element motivador. Els treballadors se senten contents perquè saben que els valorem. I, aquesta satisfacció es trasllada en una millor predisposició per al treball. A més, també afavoreix que treballadors que estan a diferents botigues es trobin i intercanviïn experiències.

I a l’empresa?
Ens aporta grans beneficis que no es noten immediatament però si a llarg termini. Aconseguim tenir un personal format a mida de les nostres necessitats i que, a més, és un treballador ‘fidelitzat’ perquè li aportem un valor que potser no li donen altres empreses. Això ens fa més competitius.

Aquest curs de dependent de botiga us l’organitza l’Àrea de Formació de Mercabarna a mida de les vostres necessitats...
Sí, ens fa el curs a mida. Nosaltres els vam explicar les nostres necessitats i a partir d’aquí es van pactar els continguts del curs, ens van proposar un formador i ens van oferir la possibilitat de fer el curs a les nostres botigues i a l’horari que nosaltres volíem.

Alguns dels vostres treballadors també es formen en idiomes, informàtica,...
Els nostres treballadors del magatzem i les oficines també tenen ganes de fer formació, per reciclar-se o per adquirir nous coneixements. Per això, aquest any potenciarem encara més la formació en aspectes com els idiomes, la informàtica, ... A més, la proximitat al lloc de treball i l’adequació dels horaris fa que l’oferta de cursos de l’Àrea de Formació de Mercabarna sigui encara més atractiva per als treballadors.

L’Àrea us gestiona el crèdit empresarial per a la formació dels treballadors. En què consisteix això?
Totes les empreses disposem d’un crèdit per a la formació dels nostres treballadors. L’Àrea de Formació de Mercabarna s’encarrega de gestionar-nos aquestes bonificacions amb les diferents administracions. Realment és molt còmode i nosaltres no ens hem de preocupar de res.

Per què creu que encara hi ha empreses que no aposten per la formació dels treballadors?
Hi ha moltes empreses que desconeixen el crèdit que tenim assignat les petites i mitjanes empreses per a la formació del nostre personal. Desaprofitar aquests recursos és una pena! De fet, inverteixes en el teu personal perquè estigui preparat, motivat i content. La formació no s’ha de veure com una despesa sinó com una inversió de l’empresa.