Valentín Choya: “Els PIF han de ser eines de col·laboració amb les empreses”

Entrevista a Valentín Choya, gerent de Sucarn

Com valora les darreres millores que s’han realitzat en els PIF de Barcelona?
Em semblen molt positives. Sobretot, és molt important que s’hagi designat una única responsable del PIF del Port i l’Aeroport de Barcelona. És vital comptar amb una persona que unifiqui criteris i a qui ens puguem adreçar per solucionar problemes o dubtes.

Aquestes millores han estat llargament reivindicades pels empresaris de Mercabarna...
Fa molts anys que, a través d’Assocome (Associació de Concessionaris de Mercabarna), els empresaris reclamàvem millores en el funcionament d’aquests serveis. Sempre he pensat que els PIF han de ser eines de col·laboració, consulta i suport als usuaris, que són les empreses que també donem un servei a la societat. Fem una feina conjunta, no som els enemics

Quines eren les principals deficiències d’aquestes instal·lacions?
Un horari reduït, manca de personal per despatxar la feina, infraestructures precàries i, principalment, la falta d’espai. Tot i que ara s’han fet millores a les instal·lacions del Port, hem de tenir un PIF amb unes infraestructures d’acord amb la importància que té el Port de Barcelona com a porta d’entrada de mercaderies d’arreu del món.

Com viviu els empresaris aquesta situació?
Amb angoixa, la veritat. Cada vegada que arriba una mercaderia al Port, penses: què passarà? la tindré a temps?

Quins problemes s’ha trobat?
En el nostre cas són problemes amb la documentació que s’ha de presentar quan arriba el contenidor. Una data incorrecta, el nom de l’importador que no apareix..., però mai hem tingut un problema perquè la càrrega estigués malmesa. I això passa perquè fem una bona feina prèvia per assegurar que el producte està en perfectes condicions. Però, tot i tenir una trajectòria impecable, ens aturen un contenidor perquè hi ha un error en una paraula d’un document!

Si l’aturen, quan triga a tenir la mercaderia?
En condicions normals, i si tot va bé, en 48 hores tinc el producte a la meva empresa. Però si hi ha problemes... Una vegada ens van aturar una mercaderia perquè el treballador del PIF ens exigia presentar la documentació segons una normativa que nosaltres sabíem que encara no havia entrat en vigor. Així que el contenidor va quedar-se dos dies més al Port fins que el funcionari ens va donar la raó.

Aquests dies de més que la mercaderia s’està en el Port, què suposa per a l’empresa?
Són diners que perds. Tot té un cost: ocupar un espai dins del Port, moure el contenidor amunt i avall, etc. A això, s’ha de sumar les pèrdues si ja tens el transport i el personal preparat a la teva empresa per rebre el producte i preparar les comandes. I, el més important, que deixes de donar un servei als teus clients. A més, com es tracta de producte fresc cada dia que passa perd valor. Imagini’s que es tracta de marisc fresc importat en avió, com ha passat amb molts empresaris del peix de Mercabarna!

Parlant d’avions, i el PIF de l’Aeroport?
Fa temps que no l’utilitzo. Vaig patir alguns retards, i ara prefereixo portar els productes a través de l’Aeroport de Madrid. És un cost afegit, però compensa. Donen un servei ràpid i àgil. Arriba el contenidor, passa la inspecció i, el dia següent, ja el tinc aquí.