Montserrat Gil de Bernabé: “El que més m’agrada dels mercats són les relacions humanes que s’hi estableixen”

Entrevista a Montserrat Gil de Bernabé, directora general de Mercabarna

25 d'abril de 2008

Quan comença la seva immersió en el món dels mercats?
L’any 1993, quan em faig càrrec de la gestió de l’Institut Municipal de Mercats i Consum de Lleida.

I quant va durar aquesta aventura?
Onze anys. Temps durant el qual em vaig enamorar dels mercats i vaig adquirir experiència en la gestió pública.

Què li agrada dels mercats?
Les relacions humanes que s’hi estableixen i que donen com a fruit l’intercanvi d’informació, coneixements, idees, oportunitats...

Quan deixa els mercats de Lleida, passa a ocupar diverses direccions del departament d’Agricultura de la Generalitat i, posteriorment, la presidència de la Promotora d’Exportacions Catalanes (Prodeca). Quina experiència li aporta tot aquest bagatge professional per a la gestió de Mercabarna?
Aquesta trajectòria professional m’ha permès tenir una visió estratègica del sector agroalimentari, el qual he pogut conèixer des de la perspectiva de la producció, el comerç i el consum. Crec que aquesta experiència serà positiva per a Mercabarna.

“El que més em satisfà de Mercabarna, des del punt de vista empresarial, és la seva capacitat per adaptar-se a les necessitats de cada moment i avançar-se al futur”

Com a consellera de Mercabarna des del 2006, quin és l’aspecte que més li va sorprendre d’aquesta Unitat Alimentària?
Que Mercabarna és una empresa amb ambició. Vull dir que el que més em va sorprendre i, alhora, satisfer de Mercabarna és, des del punt de vista empresarial, el seu interès i la seva capacitat per adaptar-se a les necessitats de cada moment i avançar-se al futur en molts aspectes. El desenvolupament de la Zona d’Activitats Complementàries, la seva política mediambiental, la implantació de les noves tecnologies en telecomunicacions, l’Àrea de Formació, etc, són una mostra d’això. També em va sorprendre el bon posicionament i la projecció internacional de què gaudeix aquesta Unitat Alimentària, i vull treballar per donar-la a conèixer també a la societat en general.

Coneixement per part de la societat...?
Vull dir que Mercabarna és un dels mercats més prestigiosos a nivell internacional, perquè històricament molts aspectes pioners de la seva gestió s’han sabut comunicar als professionals del sector de tot del món i, per això, actualment Mercabarna és un model per a nombrosos mercats de tot arreu. Però, ara hem d’ésser capaços d’explicar tot això a l’opinió pública, perquè Mercabarna sigui més coneguda i reconeguda a nivell social.

“Treballarem perquè Mercabarna sigui coneguda i reconeguda a nivell social”

Mercabarna com el rebost de Catalunya...?
Exactament, Mercabarna abasteix al voltant de 10 milions de persones. A més, hem d’aprofitar la gran sensibilitat social que hi ha actualment respecte als temes alimentaris i el bon moment de la cuina catalana arreu del món per explicar l’important paper que juga Mercabarna en tot això. També s’ha d’explicar que Mercabarna és el clúster alimentari més important de la mediterrània.

Quin és el primer aspecte important de la gestió de Mercabarna en què està treballant?
Estem treballant per poder avançar en l’allargament de les concessions dels Mercats Centrals de Fruites i Hortalisses i Peix. Tot això en el mínim període de temps possible i amb una actitud sempre oberta al diàleg.

Quins altres reptes afrontarà preferentment ?
Un altre aspecte preferent de la nostra gestió és disposar d’espai, a curt termini, per al creixement de Mercabarna. En aquest sentit, estem treballant conjuntament amb el Consorci de la Zona Franca, propietari de les 40 hectàrees (zona 22 AL) contigües a Mercabarna, i en poc temps s’ha de poder disposar d’espais per al creixement d’empreses de Mercabarna o per a la instal.lació de noves companyies que aportin valor al conjunt de la Unitat Alimentària.
Per altra banda, la modernització d’algunes infraestructures de Mercabarna per adaptar-les a les necessitats actuals també és un dels temes preferents a mig termini.

“Mercabarna ha de tenir un pla de mobilitat que faci més amable el desplaçament dels vianants i més fàcil la circulació de vehicles i mercaderies”

Per exemple?
Acabem de fer la nova línia d’oví de l’Escorxador i el nou Mercabarna-flor s’obrirà al setembre. El pròxim pas és el Mercat Central de Fruites i Hortalisses que ha de continuar sent un referent internacional. També s’haurà de dotar Mercabarna d’un pla de mobilitat, dissenyat conjuntament amb els representants del diferents sectors empresarials, que faci més amable el desplaçament dels vianants i més fàcil la circulació de vehicles i mercaderies.

Abans ha dit que Mercabarna-flor obrirà les seves portes al setembre...
L’1 de setembre està previst que Mercabarna-flor obri les seves portes als compradors professionals. Aquest nou Mercat és la gran aposta de Mercabarna pel sector de la flor, i estic segura que les empreses del sector aprofitaran aquesta oportunitat per convertir-lo en el gran centre de proveïment de flors i plantes que fa falta a Catalunya. Un centre que doni resposta a les diferents necessitats dels professionals detallistes, que ara es troben amb una gran diversificació dels canals de compra.

Alguns professionals de la flor diuen que Mercabarna-flor està més lluny que l’actual Mercat...
Mercabarna-flor està fora del recinte de Mercabarna, però la seva situació és immillorable i ha guanyat en accessibilitat. Està situat al costat de l’Autovia de Castelldefels, tot just després d’agafar la sortida de Viladecans. A més, està contigu a la ciutat aeroportuària, a tan sol 15 minuts del centre de Barcelona i més proper a tot el Baix Llobregat.

Què es farà en els terrenys de Mercabarna que ara ocupa el sector de la flor?
Estem treballant per dedicar aquests terrenys a activitats de valor afegit de peix i carn, a la instal·lació d’empreses de serveis especialitzats i a millores a nivell logístic i urbanístic de les infraestructures existents.

És un problema per a vostè viure a Lleida i treballar a Barcelona?
En absolut. Fa molts anys que visc a Lleida i treballo a Barcelona i, afortunadament, la millora dels mitjans del transport m’ho posa cada dia més fàcil.

Després de les primeres reunions mantingudes amb els representants dels diferents sectors empresarials de Mercabarna, quina és la seva primera impressió?
M’he trobat amb grans professionals d’uns productes de difícil gestió, com són els aliments peribles. Persones amb ganes de posar de manifest les seves necessitats a Mercabarna, amb les quals penso treballar conjuntament.

Ara tot just fa un mes que és directora general de Mercabarna. S’esperava la Mercabarna que ha trobat?
Com a consellera d’aquesta empresa coneixia alguns aspectes del funcionament de Mercabarna, res comparat amb la realitat. Estic contenta d’haver trobat un recinte que funciona bé, gràcies a una gestió estratègica encertada i a un equip humà responsable, amb un elevat nivell de qualificació.
Per altra banda, m’ha sorprès veure les economies d’escala, les sinèrgies que s’estableixen entre les diferents empreses del recinte, i la quantitat d’oportunitats que sorgeixen com a conseqüència d’una concentració d’empreses alimentàries adequada, com la que hi ha a Mercabarna.