Productes innovadors ‘made in’ Mercabarna

17 de març de 2008

Ningú posa ja en dubte que Alimentària és una de les fires d’alimentació més importants del món. Els prop de 160.000 professionals agroalimentaris d’arreu del món que van participar aquesta edició -el 4% més que el 2006-, els 130.000 m2 d’exposició i les 5.000 empreses expositores– 1.500 de les quals, estrangeres - així ho demostren.

Mercabarna va estar àmpliament representada amb un estand al saló Restaurama, col·laborant en diferents activitats, patrocinant alguns actes de la Fira i, sobretot, a través de les més de vint empreses de la Unitat Alimentària que van participar-hi a títol individual.

Mercabarna va estar present a l’Alimentària d’enguany, celebrada a Barcelona del 10 al 14 de març, amb un estand compartit amb l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Municipal de Mercats, al Saló Restaurama (al recinte de Montjuïc). Sota el títol, “Barcelona, tots els colors dels aliments. Som el que mengem, siguem naturals”, des d’aquest espai es pretenia promoure el producte fresc com a símbol de qualitat i font de salut.

La bona ubicació de l’estand –situat just a l’entrada de BCN Vanguàrdia, el saló dedicat a les demostracions culinàries,– va fer que nombrosos professionals, sobretot de la restauració, s’interessessin per Mercabarna i per quines firmes del recinte els podien proveir de producte.

L’estand, també, es va convertir en punt de trobada per als professionals del sector agroalimentari, gràcies a la celebració de dos actes presidits pel tinent d’alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica i president de Mercabarna, Jordi William Carnes. Un d’ells, per parlar de la ciutat com a capital de la indústria alimentària, i, l’altre, per homenatjar al desaparegut periodista i gastrònom, Llorenç Torrado.

Els productes més innovadors per a la restauració

El sector de la restauració, la hoteleria i les col·lectivitats està en plena expansió. Bona mostra d’això és que, enguany, Restaurama –el saló dedicat a aquest segment –, va duplicar el seu espai d’exposició respecte el 2006. Una desena d’empreses de Mercabarna, conscients de les oportunitats que ofereix aquest mercat, van apostar per participar en aquest saló.

És el cas de Catalana de Peixos, empresa del sector peix que participava per primera vegada a la fira. La firma presentava la seva nova gamma de peix, envasat en atmosfera controlada, que es conserva 10 dies al refrigerador sense perdre qualitat. “Estar a la fira és una gran oportunitat per ensenyar als nostres clients habituals, però també als potencials, els productes que oferim i les novetats”, afirmava Jaume Flamarich, gerent de l’empresa.

També va ser la primera participació per a l’empresa Azanova, aplegadors del Mercat del Peix des de fa 70 anys. “Estem presentant una nova línia de productes de 4a gamma que hem començat a treballar fa poc temps per facilitar la feina als nostres clients”, explicava la responsable del Departament Comercial, Yolanda Rodríguez. Entre aquests productes hi havia les amanides congelades de pasta, fruita i bolets i les mini hamburgueses, per a la restauració, o les hamburgueses de peix, pensades per a les escoles.

Pensant també en donar més servei al restaurador, Maresmar va aprofitar la fira per llançar al mercat una nova marca, ‘La general marisquera’. “Hem creat aquesta nova divisió de la nostra empresa per elaborar ‘ajuts culinaris’, amb base de marisc, per als cuiners. Tenim farcits de nècora, fumets, caldo de llamàntol o fons de caldo per a l’arròs negre”, explica Mario Montaña, responsable de ‘La general marisquera’. Montaña va destacar que tots els ‘plats’ estan elaborats pel xef, Jean Luc Figueras, amb una característica diferencial i és que “no són plats preparats, sinó que estan pensats perquè cada cuiner els doni el seu toc personal”.

Per la seva banda, l’empresa de congelats, Pescados P.C.S, va exhibir una nova línia de productes ‘mini’ per a càterings, on destacaven les mini brotxetes o les ‘piruletes’ formades per dos llagostins entrellaçats.
Els bolets també van tenir protagonisme al saló gràcies a Express Catering. La firma va exhibir la seva gamma de bolets deshidratats ultracongelats pensats per a l’alta gastronomia, que aguanten fins a dos anys sense perdre aroma, sabor ni textura.

D’altres firmes de la Unitat Alimentària, com Catalana de Cocinados, Makro o Miquel Alimentació també van mostrar la seva oferta de productes. Catalana de Cocinados, amb els seus plats de 5ena gamma, llestos per consumir; Makro, posant l’èmfasi en les seves seccions de producte fresc i de bodega; i Miquel Alimentació, presentant la seva àmplia oferta de productes per al sector Horeco.

El filetejat, l’estrella d’Intercarn

“Fa 10 anys, a tots els estands de les empreses càrnies hi havia penjada una canal de vedella. Ara, tot el que veus és producte filetejat, en safates, envasat al buit, etc.” Amb aquest exemple Ramon Prior, administrador de l’empresa de Mercabarna, Carns Prior, explicava com Alimentària s’ha convertit en el millor aparador per veure l’evolució del sector carni. Ara, s’imposa el producte filetejat, a gramatge controlat – per evitar les mermes – i les 4 gammes, llestes per cuinar.

Una tipologia de producte que van mostrar les empreses càrnies de Mercabarna que van estar presents en aquest saló: Carns Catalana –Pallejà, Carns Prior, Carns B, Companyia General Càrnia, Productes Cinquè Quart, Drominia, Sucarn i La charcutería alemana (Shara).

Fruites i verdures, llestes per menjar

Els consumidors valoren, i molt, que els productes siguin fàcils, còmodes i ràpids de preparar i menjar. Conscients d’aixó, Cutting’s –firma dedicada a la manipulació i envasat de fruites i hortalisses per a la restauració– va presentar, en el marc del Saló Vegefruit, una nova gamma de productes hortofructícoles pelats i tallats que es distribuiran a través dels supermercats. I, per apropar-se més encara al consumidor, la firma també ha creat un nou format ‘monodosi’ (brotxetes de fruites o bastonets d’api, pastanaga o carbassó) per a les màquines de vending de cinemes, escoles, empreses, etc.

Al mateix saló, l’empresa Laumont va exposar la seva àmplia gamma de bolets frescos, congelats i deshidrats per a la restauració.

Per altra banda, l’empresa de peix Otabarna, present al saló Interpesca, va mostrar la seva oferta de marisc cuit i preparat per a la restauració i un producte novedós per a paladars intrèpids, la carn de garota.

Mercabarna va col·laborar amb:

La botiga del futur
Els consumidors canvie. Volen nous formats (racions individuals), nous productes (llestos per consumir), tenen menys temps per comprar, etc. Això, obligarà els establiments d’alimentació a reinventar-se per donar servei a aquest nou perfil de client. És per això que el saló Innoval– on es presenten les darreres innovacions del sector –va recrear com serà aquesta botiga del futur.
Mercabarna va assessorar el saló en la recreació de la fruiteria, on cinc firmes del recinte van aportar alguns productes innovadors. Torribas, unes patates que es fan en 7 minuts al microones; Cutting’s, amb amanides mezclum de 10 tipus de fulles diferents; Cultivar, amb insòlites fruites tropicals; Guzmán, amb verdures bonsai; i Laumont, amb diferents varietat de fongs.

“Espanya, el país de los 100 quesos”
Mercabarna va aportar les amanides i les fruites per acompanyar la degustació de formatges d’aquest espai, iniciativa d’Alimentària.

VII Congrés Internacional sobre la Dieta Mediterrània
Mercabarna va mostrar el seu compromís amb l’alimentació saludable, patrocinant aquest congrés, on es van aplegar més de 200 experts en salut i seguretat alimentària d’arreu del món.

VII Foro Internacional de l’Alimentació
El director general de Mercabarna, Jordi Maymó, va intervenir en la taula de debat posterior a la presentació de l’estudi, “Demandes del comprador del futur”, en la qual també van participar-hi el director general d’AECOC, Josep Maria Bonmatí i el president d’Euromadi, Jaime Rodríguez Bertiz.